معرفی انواع پرینتر بر اساس نحوه کار

معرفی انواع پرینتر بر اساس نحوه کار

معرفی انواع پرینتر بر اساس نحوه کار

  • ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

پرینتر ها را بر اساس موضوعات مختلف و متنوعی می توان دسته بندی کرد موضوعاتی مانند نوع محیط کار ( خانگی - اداری )، سرعت ، نوع و میزان چاپ ، نوع کاری از که آن ها نیاز داریم ، بر اساس برند سازنده و یا بر اساس نحوه کار ، در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع مختلف پرینتر و تناسب آن ها برای هر کار بپردازیم تا اگر قصد خرید و یا افزایش دانش خود در این زمینه را دارید با آنها آشنایی داشته باشید .

دسته های کلی پرینتر ها براساس نحوه چاپ

  •     پرینتر های لیزری ( B/W - رنگی )
  •     پرینتر های جوهر افشان
  •     پرینتر های حرارتی
  •     پرینتر های سوزنی یا ماتریسی نقطه ای
  •     پرینتر های چندکاره
  •     پرینتر های چاپ کارت یا سابلیمیشن
  •     پرینتر های سه بعدی

پرینتر های لیزری
پرینترهای لیزری به علت کاربرد و امکاناتی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اگر قصد تفکیک انواع چاپگرهای لیزری را برپایه قابلیت و نوع چاپ آن‌ها داشته باشیم می توان گفت پرینتر‌های لیزری به دو بخش رنگی و سیاه و سفید تقسیم می‌شوند.این چاپگرها در حالت عادی و اکثرا در ادارات مورداستفاده هستند . توانایی تفکیک پرینترهای امروزی ۱۲۰۰*۱۲۰۰ DPI می باشد که می توان بوسیله آنان تصاویر و نتایج رضایت بخش با کیفیتی بدست آورد. بیشتر چاپگرهای لیزری موجود می توانند به طور متوسط تا ( PPM ) 20 یا بیشتر سیاه و سفید یا مونوکروم چاپ کنند. چاپگرهای لیزری رنگی این قابلیت را دارند تا تصاویری رنگی تا DPI 2400 و حدود PPM 20 رنگی تولید کنند.شما می توانید آن ها را به شبکه متصل کنید که باعث خواهدشد کاربران متعدد به آن دسترسی داشته باشند و از نظر اقتصادی با صرفه تر باشد. از بزرگترین مزایای این نوع پرینتر ها می توان به قابلیت شارژ مجدد کارتریج آن ها اشاره کرد.

پرینتر های جوهر افشان
پرینتر های جوهرافشان جزء رایج ترین پرینتر هایی است که در حال حاضر مورد استفاده کاربران خانگی یا سازمانی قرار میگیرد . در خصوص پارامتر سرعت این نوع از چاپگرها بر اساس برگه در دقیقه قادرند به طور متوسط در دقیقه( ۱۳ تا ۱۵ برگه PPM رنگی) چاپ کنند. تعدادی از این پرینترها می توانند بیش از ۳۰ برگه PPM ( رنگی و سیاه سفید) پرینت بگیرند. در واقع سرعت پرینت به نوع پوشش و وضوح اسنادی که چاپ می شوند تناسب دارد.از اصلترین معیارهایی که تعیین کننده کیفیت یک چاپگر جوهر افشان است وضوح (DPI نقطه در هر اینچ ) می باشد.به عبارتی DPI مقدار جوهری است که چاپگر جوهر افشان قادر است در هر اینچ از کاغذ چاپی شما قرار دهد. بسیاری از این چاپگرها ، پرینت های با DPI 600 * 600 تولید می کنند اما در حال حاضر پرینت هایی با وضوح بالاتر از این مقدار موجود است.

پرینتر های حرارتی
پرینتر های حرارتی به دو دسته اصلی حرارت مستقیم (Direct Thermal ) و انتقال حرارت (Thermal Transfer) از نظر تکنولوژی تولید و ارائه می شوند که هرکدام دارای کارایی مختص خود هستند ؛ پرینتر های حرارتی را می توان از نظر مواد مصرفی با چاپگر های که برپایه پودر و جوهر کار می کنند متفاوت دانست و مناسب کسب و کار هایی است که عملیات چاپ بایستی با بصورت متوالی و سریع انجام شده و درگیر موضوعاتی نظیر تنظیم اندازه برگه و یا تغییر برگه نباشند.پرینترهای حرارتی برای اطلاعاتی چسبناکی مانند لیبل ها ، بلیط ها و بارکدها و ... که نباید پاک شوند، بیشترین کاربرد را دارند.

شیوه کار پرینتر های حرارت مستقیم چگونه است؟
شیوه کار این دسته از پرینترهای حرارتی به این شکل است که چاپ توسط حرارت هد بر روی کاغذ هایی خاصی که دارای پوششی هستند که با فرآیند گرما واکنش نشان داده و زمانیکه که بخش های داغ داخل هد چاپ، کاغذ مخصوص را حرارت می دهند ، کاغذ به گرما عکس العمل نشان داده و تصویری را که از تماس با قسمت های داغ داشته ، چاپ می کند.

پس پرینتر های انتقال حرارت به صورت چاپ می کنند؟
در چاپ انتقال حرارت، هد پرینتر به کمک یک ریبون عملیات چاپ را انجام می دهد .به این طریق که حرارت از هد چاپ، جوهر را به کمک ریبون بر روی سطح کاغذ یا لیبلی که ویژه انتقال حرارت است، ذوب می‎کند.در این روش چاپ سطح لیبل ارتباط مستقیمی هد پرینتر ندارد، به این علت که ریبونی بین هد چاپ و لیبل قرار دارد.ریبون انتقال حرارت سطحی از جنس وکس، رزین و یا ترکیبی از هر دو ماده است. حینی که حرارت از هد بر روی ریبون می رسد پوشش سطح ذوب و به لیبل متصل می شود سپس سریعا سرد و اطلاعات بارکد و سایر محتوای مد نظر کاربر را چاپ می کند.

برچسب‌ها: